یکشنبه سوم مهر ۱۳۹۰ | ۲:۵۲ ق.ظ | فاطر -
در اول قسمتی از یک متن "ما
از شهادت نمیترسیم و شهادت فرزندان سبزپوش سپاه بیش از آنکه نماد ضعف
باشد، سند حقانیت سپاه و انقلابی است که سپاه ماموریت پاسداری از آن را بر
عهده گرفته است! شهادت و خون شهید غیرت و دیانت را به جامعه بازمیگرداند و
غفلتها را میزداید! آنان که فکر میکنند نباید اخبار شهادتهای اخیر را
منعکس کرد چندان جامعه اسلامی ایران را نمیشناسند! تشییع شهید و تکریم
شهید و انعکاس شهادت با رفیعترین اصوات تنها دل دشمنان را خالی خواهد کرد!
"*(1)
اما بعد ...
«وضع خراب است»؛ «مردم عوض شده اند»؛ «چیزی از انقلاب نمانده است»؛ «مردم از آرمان ها بریده اند»،
این جملات و جملاتی شبیه به آنها را هر ازگاهی از زبان برخی شخصیت ها می
شنویم. غالباً این جملات استدلالی درپی ندارد و حداکثر به دریافت حضوری
اشخاص احاله می شود. شاید مهمترین زمینه ی تایید این احساس، نابسامانی در پوشش در اماکن عمومی و خیابان ها باشد. به عبارتی عمده ی استدلال بر «بدتر شدن اوضاع نسبت به قبل» از همین رویت و احساس عمومی نشأت می گیرد.
 |
حضرت امام خامنه ای(حفظه الله):
... نتیجه این که در مقابل تهاجم، عناصرِ مؤمنِ خودى مى توانند بایستند. عناصر مؤمنِ خودى را، هرجا که هستند، گرامى بدارید. حرف
من این است. من به مسؤولین فرهنگى کشور، از وزارت آموزش و پرورش تا وزارت
ارشاد اسلامى، تا سازمان تبلیغات اسلامى، تا بقیه مؤسّسات و بنگاههاى
فرهنگى کشور، عرض مىکنم: به عناصر خودى تکیه کنید. منظور من این نیست که
اگر کسى، جوان انقلابى نیست، دستش را بگیرید بگذاریدش بیرون؛ نه. ... به
همه میدان بدهید. هرکس که مى خواهد براى این ملت کار کند، کار کند. من
مىگویم اجازه منزوى شدنِ عناصر خودى را ندهید. ... این
ملت، براى اینکه حیثیّتش و کیان حقیقى و انسانى و اسلامى و انقلابى و
فرهنگ ملى اش حفظ شود، احتیاج به مجاهدت و مقاومت و ایستادگى در مقابل
تهاجم دشمن و تهاجم کردن به نقاط ضعف دشمن دارد. این را خودیها
مىتوانند بکنند. من حرفم فقط همین است. من مىگویم: اگر مىخواهید هنر
این کشور رشد و اعتلا پیدا کند، به هنرمند جوانِ مؤمن تکیه کنید. او
مىتواند از اسلام و از انقلاب و از این کشور دفاع کند. ...ما البته تصمیم
نگرفتهایم کسانى را که خیال کردهایم خدمت نمىکنند یا خیانت مىکنند،
یکىیکى به قانون معرفى کنیم؛ نه. هنوز خیلى کارها در این کشور در زمینه
فرهنگى وجود دارد که باید انجام گیرد. منظورم این است که در محیطهاى فرهنگى، به نیروهاى مؤمن تکیه شود.اینها سدّى در مقابل تهاجم فرهنگى هستند.
متن کامل بیانات حضرت آقا در این رابط
|
در ادامه ...
در
تلویزیون ایران چهره مجری ها، شخصیت پردازی ها در سریال ها و تله فیلم ها،
ادبیات مورد استفاده در برنامه و موضوعات رایج و مورد بحث، کمتر متعلق به
گفتمان امام(ره) و انقلاب و علی الاغلب خاص طبقه متوسط شهری و متناسب با
ارزش های مصرف گرایانه و دم غنیمتی غربی است.
در
کدام سریال تلویزیون ایران شخصیتی متعادل از طیف حزب اللهی ها به نمایش در
میآید؟ و در کدام برنامه ادبیاتی ناب و خالص حامل گفتمان امام(ره) و رهبری
است؟ «محاسن» و «چادر» در این تلویزیون چه تعریفی یافته اند؟ مطالبات
انقلابی از سیاست، اقتصاد، فرهنگ و سایر امور حاکمیت در کدام برنامه مطرح
می شود؟ و نهایتاً طیف انقلابی و متدین جامعه ایران کدام شبکه، کدام برنامه
و یا حتی کدام شخصیت تلویزیونی را نماینده خود می دانند و با او همراهی و
همدلی دارند؟ |
 |
نشانه
های گاهگاهی هم که از دین و انقلاب در رسانه به چشم می آید چون در بستر
نامتناسب و در سبک زندگی غیر دینی جاسازی می شوند، بی معنا و هدر هستند.
حتی چندی است ژانر دفاع مقدس نیز در چنبره تلقی های دختر-پسری گرفتار شده
است و شخصیت های اصلی مبارزان و مجاهدان انقلابی به آدم هایی دم دستی و
دسته چندم تقلیل یافته است(آخرین سریال های دفاع مقدسی سیما «نابرده رنج» و
«قفسی برای پرواز » را این چارچوب تحلیل کنید.) انقلابی ها و حزب اللهی ها
حتی اگر شانس حضور در تلویزیون را پبدا کنند آنچنان در اقلیتند که هیچگاه
فرصت بازگشتن به جایگاه بالادستی خود را در رسانه نخواهند یافت.(به
این فکر کنید که در هر دو باری که تلویزیون تلاش کرد شیطان را تجسم ببخشد
–در سریال های اغما و سقوط یک فرشته- در قالب یک جوان حزب اللهی با لباس
سفید طلبگی، ریش و نشانه های کاملا دینی وانقلابی به تصویر کشیده شد!)
قسمتی از متن نوشته دکتر وحید یامین پور در وبلاگ شخصی ایشون با عنوان " چگونه حزب الله به حاشیه می رود؟ "
قسمتی از یک خبر((نکتهی جالب در مورد این دو فیلم، وضعیت و جایگاه نویسندگان این دو اثر است. رحمان سیفی آزاد نویسندهی "قصه پریا" مدیر
فیلم و سریال شبکهی چهار سیماست و اربابی نویسندهی "زندگی با چشمان
بسته" مدیر نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم بوده
است، یعنی باید مجوز اکران فیلمها را صادر میکرده. این یعنی کسانی در این
مملکت مسئول پخش و اکران فیلم و سریال در تلویزیون و سینما هستند که در
واقع اعتقادی به اصول پذیرفتهشده و حیاتی نظام اسلامی ندارند و وقتی
خودشان بخواهند اثری تولید کنند، جهتگیریهای تقابلی آن به وضوح مشهود است"*(2)
قسمتی از یک مطلب جالب "...کلا
محو تماشای شعاری بودم که با خط درشت روی این ماشین نوشته بودند «مرگ بر
آمریکا، مرگ بر اسرائیل». نمیدانم مشابه چنین کاری در ارتش سایر کشورها
نمونه دارد یا نه؛ مثلا ارتش فلان کشور در بزرگترین نمایش نظامیاش روی
اداوت جنگیاش نوشته باشد « مرگ بر فلانی». بالاخره «ادب دیپلماسی» داشتن
هم چیز خوبی است. اما اگر این بیادبی است اصلا بگذار به ما بگویند بیادب!
"*(3)
پاورقی
*(1)اصل متن در " چرا خبر حضور این نوعروس با لباس عروسی در تشییع جنازه دیده نشد؟ "
*(2) خبری با کد خبر:102147در خبرگزاری رجا نیوز
*(3)اصل متن در " عزت با چاشنی بیادبی!"
پیشنهاد میشود
خود تقدیری مدیران صدا و سیما و اعتراض علما
ما برخی از این هنرمندان را با قربان صدقه برای همکاری جذب
تقدیر از عوامل سریال "ساختمان پزشکان"
قرائتی: تلویزیون هنوز خواب است
کسی که به صدا و سیما میآید باید متعهد به نظام باشد/ پرهیز از اختلاط زن و مرد