چهارشنبه یکم شهریور ۱۳۹۱ | ۱۱:۳۳ ب.ظ | فاطر -
پیش نوشت:
این مطلب در آرشیوم بود " نمیدونم مال کی بوده " شرمنده که منبع نداره
اصل مطلب:
بعضي مسائل هستند كه ديده نمي شوند به
علت اينكه بسيار ظريف و دقيق هستند و نياز به ميكروسكوپ است تا ديده شوند يكي از
اين مسائل، دقت در امر چارچوبي صحيح و شاخص گذاري صحيح در كتب درسي است.
اين كليد واژه هايي كه عنوان مي كنم
{چارچوبي صحيح و يا شاخص گذاري} در رابطه با متن كتب درسي نيست كه آن هم در جاي
خود داراي اهميت است ولي موضوع بحث ما نيست بلكه در ارتباط با صفحات ابتدايي كتب
درسي است كه طبق يك قاعده ي درست و صحيح هميشه در صفحات ابتدايي كتب درسي قسمتي از
بيانات بيانگذار كبير انقلاب اسلامي امام خميني (ره) و امام امت مسلمان تقش بسته
است، ولي دقيقا مسئله ي اصلي و مهم و كليدي از اينجا شروع مي شود كه:
1.آيا روي انتخاب بيانات دقت مي شود؟!
2.آيا هر درسي با توجه به كاربردي كه دارد
از كلامي متناسب استفاده مي شود؟!
3.مسئله ي مهم تر آيا روي جذاب بودن بيانات
دقت مي شود؟
4.و اما چهارمين پرسش كه با مابقي پرسش ها
متفاوت است و آن اين است كه آيا جاي يك فرد در ابتداي صفحه ي كتب درسي خالي نيست؟!
كه البته نامش را همه مي دانند حتي دانش آموزان، ولي سخنانش در نتيجه در پايان
كتاب آورده مي شود {آن هم پشت جلد كتاب} او كسي نيست جز امام امت امام خامنه اي
(دام ظله) !!
راهكار:
حال كمي درباره ي سوالات مطرح شده كه
البته بيشتر از آنكه شبيه به سوال باشند شبيه به جواب هستند توضيح بدم.3 سوال اول
تقريبا يك چيز را مي خواهند و آن دقت هر چه بيشتر روي بيانات مورد استفاده در كتب
درسي است كه بنده مي خواهم يك شاخص را در اين رابطه بيان كنم كه شايد به مورد
استفاده قرار بگيرد و راه كاري باشد براي اعمال در سال هاي آتي انشاءالله. و آن
شاخص اين است كه وقتي مي خواهيم از سخني يا حديثي استفاده كنيم سعي مي كنيم يك
كلمه يا به عبارت بهتر يك كليد واژه ي دقيق از آن سخن يا حديث برداشت كنيم يا به
عبارت عاميانه تر گل درشتر بهره ببريم تا آن موضوع و آن سخن زيبا جلوه كند مثلا
وقتي مي خواهيم ديدگاه امام خميني (ره) در رابطه با ولايت فقيه را مورد بررسي قرار
بدهيم مي آييم از اين جمله ي ايشان كه مي فرمايند: «ولايت فقيه ولايت رسول الله
(ص) است.» استفاده مي كنيم كه ان كلمه ايي كه بيشتر به چشم مي آيد "ولايت
رسول الله (ص)" است كه همه ي هدف هم همين بوده.فكر كنم با همين مثال بسيار
ساده بتوان معادل سازي راحتي انجام داد و از اين به بعد دقت بيشتري در اين خصوص
{كتب درسي} كرد.
و اما سوال 4 كه مطرح شد اين است كه سهم
امام خامنه اي (دام ظله) در كتب درسي چقدر است ؟! كه جواب آن را با مطرح كردن چند
سوال ديگر جواب مي دهم:
1. آيا نبايد در صفحه ي ابتدا كه كلامي از
امام خميني (ره) همراه با تصوير قرار داده مي شود؛ كلام و تصويري نيز از امام
خامنه اي (دام ظله) نيزقرار بگيرد؟!
2.آيا نبايد دانش آموزان حداقل در اندازه ي
چند ثانيه كه كتاب خود را ورق مي زنند تصوير امام خود را ببينند؟!
3.با گذشت اين همه سال از انقلاب اسلامي
فقط به تصوير امام خميني (ره) عادت كرديم در حاليكه با شاخص ايشان كه مي فرمايند
اين ولايت ولايت رسول الله (ص) است نا آشنا هستيم و گرنه چه ايرادي دارد كه هر دو
امام و پيشواي امت اسلام (امام خميني و امام خامنه اي) را در كنار هم در يك صفحه
از كتب درسي ببينيم؟!
4.تا به حال چند كتاب را بررسي كردم {كتب
درسي 86} اكثرا در "پشت جلد" خود كلامي از مقام معظم ولايت امام خامنه
اي (دام ظله) استفاده كرده اند كه آيا اين مقبول است؟!
راهكار:
ببخشيد براي اين مورد پيشنهادي ندارم چون
فقط كافيست به 4 تا "سوال شبه جواب" فوق يك نگاهي بندازيد تا خود
راهكاري مناسب پيدا كنيد البته به همراه راهكار ابتدايي كه در رابطه با مسئله ي
"كليد واژه" مطرح كردم.
انشاءالله از مهرماه همين امسال شاهد
تغييرات گسترده باشيم.
بعد نوشت:
» امان از مترفین
» آقازاده اي كه به جاي خارج رفتن، ماند و شهيد شد
» ترور اكانت!
» مشکل حجاب در رسانه سکوت در مقابل سایر منکرات است | گفتوگو با «برهان»
» از ادبيات پايداري تا سينماي انقلابي
ما در اینجا -----» فاطر سبز